اهمیت استفاده از برد هوشمند در آموزش

برد هوشمند در آموزش

بردهای هوشمند یک جهش تکنولوژی در زمینه آموزشی ایجاد کرده‌اند، مشابه انقلابی که نسل‌های قبلی آن‌ها (تخته سیاه) به راه انداخته بودند. اما گفتنی است، این نسل جدید برد هوشمند پتانسیلی شگفت انگیزی برای جذاب‌تر کردن محیط آموزش دارند. در ادامه به اهمیت و مزایای استفاده از برد هوشمند در آموزش خواهیم پرداخت.

چرا باید از برد هوشمند در آموزش استفاده کنیم؟

تقریباً صد سال پیش، جان دیویی، یکی از اصلاح‌طلبان سیستم آموزشی توصیه کرد:”اگر به دانش آموزان امروزی مانند دیروز آموزش دهیم، فردا را از آن‌ها می‌رباییم.”
در گذشته این همه فناوری و تکنولوژی‌های مختلف برای آموزش در اختیار ما نبوده است. بردهای هوشمند به دلیل امکاناتی را که برای آموزش ارائه می‌دهند و تغییر نحوه تعامل دانش آموزان، محیط کلاس‌های درس به طور کلی متحول کرده‌اند.

تاریخچه بردهای هوشمند

فناوری صفحه نمایش کلاس درس چیز قدرتمندی است. تخته سیاه که در سال ۱۸۰۱ معرفی شد، کلاس درس را متحول کرد. معلمان را از لوح‌های دستی پرهزینه و وقت گیر رها کرد. امروزه با ظهور بردهای هوشمند و استفاده از آن‌ها در زمینه آموزش، نه تنها معلمان می‌توانند از امکانات بیشتری استفاده کنند بلکه پیشرفت درسی دانش آموزان نیز به اندازه چشمگیری افزایش یافت.

تخته گچی سیاه

تخته سیاه برای نزدیک به دو قرن در سیستم آموزش سلطنت کرد. در اوایل دهه ۱۹۹۰، نگرانی در مورد گرد و غبار گچ و دانش آموزان مبتلا به آلرژی باعث شد که به تخته سفید یا وایت برد روی بیاورند. معلمان از این تغییر استقبال کردند زیرا به آن‌ها اجازه می‌دهد درس‌ها و نکات را با رنگ‌های متعدد توضیح دهند.

بعد از ورود تخته‌های سفید به سیستم آموزش، در سال ۱۹۹۱ ایده ترکیب این تخته‌ها با رایانه به ذهن رسید و تخته سفید تعاملی یا برد هوشمند ساخته شدند. با استفاده از بردهای هوشمند اکنون معلمان می‌توانند محتوای نوشته شده روی برد را در هارد دیسک کامپیوتر ذخیره کنند و در اختیار دانش آموزان قرار دهند.

با بردهای هوشمند، دانش آموزان و معلمان می‌توانند به صورت همزمان و مستقیماً محتوای روی برد هوشمند را ویرایش کنند و این امر باعث شده مشارکت دانش‌آموزان افزایش یابد و همکاری‌های کلاسی به سرعت بالا روند.

امروزه بردهای هوشمند به‌عنوان یک ابزار آموزشی جا افتاده‌اند و از آن‌ها در کلاس‌های درس تا سالن‌های سخنرانی دانشگاه استفاده می شود.

ویژگی های بردها هوشمند

● در طول یک درس، اگر دانش‌آموزی سوال داشته باشد، معلم بدون اینکه نیاز داشته باشد مطالب قبلی را پاک کند، می‌تواند با رنگی جدید روی مطالب قبلی نکته‌های جدید را توضیح دهد تا به دانش آموزان در فهم بهتر درس کمک کند.
● دانش آموزان از تخته به طرق مختلف، هم به صورت فردی و هم به صورت گروهی استفاده می‌کنند. معلم می‌تواند با طرح مساله برای گروهی از دانش آموزان حس رقابت را در دانش آموزان را برانگیزد.
● برد هوشمند برای هر نوع کلاس درس، سالن سخنرانی یا حتی محیط آموزش از راه دور مناسب هستند.
● مشاهده هر وب سایت، برنامه، ویدیو یا سند توسط معلم برای پشتیبانی از اهداف آموزشی
● تاکید چشمگیر بر نکات کلیدی یادگیری با برجسته سازی و حاشیه نویسی روی صفحه
● قابلیت ذخیره و چاپ برای جزوه‌های فوری، یادداشت‌های تکمیلی و دانش آموزان غایب
● تسهیل پروژه‌های گروهی و ارائه‌های فردی
● امکان تعامل در اسناد متنی، صفحات گسترده، پروژه‌های طراحی و غیره.
● اتصال ویدئو کنفرانس برای سفرهای میدانی مجازی، کلاس‌های بین المللی و غیره
● ورود متن/داده از طریق صفحه کلید لمسی روی صفحه
● ویرایش روی صفحه و ضبط تغییرات یا اضافات
● بازخورد و ارزیابی دانش‌آموز با لوازم جانبی اختیاری پاسخ مخاطب
● بهبود یادگیری

به لطف این تخته‌های هوشمند، دانش‌آموزان و معلمان به طور یکسان در مورد درس‌ها صحبت می‌کنند و به صورت فعال با هم تعامل دارند، که این امر سرعت پیشرفت درسی دانش آموزان را بالا می‌برد.
نتایج مطالعه نشان داد که به طور کلی استفاده از تخته‌های هوشمند تعاملی با افزایش امتیاز ۱۶ درصدی در پیشرفت دانش‌آموزان همراه بود.
ویژگی اصلی تخته‌های هوشمند که به موفقیت بیشتر دانش آموزان کمک می‌کنند. هر کدام از این ویژگی‌ها به صورت جداگانه موثر هستند اما کلاس‌هایی که ترکیب این ویژگی‌ها را دارند بالاترین میزان پیشرفت برای دانش آموزان خواهد داشت. در ادامه به این ویژگی خواهیم پرداخت:

  • گرافیک و تصاویر
  • استفاده از نمودارها

سایر تصاویر برای نمایش اطلاعات با افزایش ۲۶ درصدی در پیشرفت دانش‌آموز همراه بود. به عنوان مثال می‌توان به عکس‌ها، نقاشی‌‌ها و فیلم‌های دانلود شده از اینترنت اشاره کرد.
المان‌های گرافیکی که به شما کمک می‌کنند ارتباط موثرتری برقرار کنید، مثل آیکن‌هایی که نشان می‌دهند که یک پاسخ صحیح است یا اطلاعات وارد شده در یک فیلد غیر عادی است (مثلا به جای وارد کردن شماره به عدد آن را به صورت حروفی وارد کرده‌اید).

آموزش معلمان برای افزایش بازده بردهای هوشمند

یافته‌های مطالعات انجام شده اهمیت آموزش معلمان را تایید می‌کند. در این مطالعه برخی از معلمان بدون بردهای هوشمند نتایج بهتری داشتند. این در نگاه اول تعجب آور بود. پس از بررسی، مشخص شد که نکته کلیدی نحوه استفاده معلمان از بردهای هوشمند در کلاس است. نمونه هایی از استفاده ناکارآمد از بردهای هوشمند عبارتند از:

● وقت نگذاشتن برای سازماندهی محتوا
● سرعت ضعیف در ارائه محتوا
● استفاده بیش از حد از تصاویر
● تقویت ویژگی‌ها به جای شفاف سازی محتوا
● استفاده از لوازم جانبی رای دادن اما عدم تنظیم آموزش بر اساس یافته‌ها
دریافت بیشترین بازده از بردهای هوشمند نیازمند رویکردی دو جانبه است. آموزش فنی به معلمان کمک می‌کند تا در مسیر تسلط بر قابلیت‌های برد هوشمند حرکت کنند.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *