تاثیر بردهای الکترونیکی در مدارس هوشمند

درست مانند پیشرفت تکنولوژی که به سرعت در حال افزایش است، تخته های هوشمند نیز در حال تبدیل شدن به یک ابزار کلیدی در کلاس‌های درس مدارس هوشمند هستند. این ابزارهای قدرتمند بصری، در جهانی که به طور فزاینده ای در حال دیجیتالی شدن است، انقلابی در شیوه‌های ادارۀ کلاس معلمان در اموری چون نحوۀ  نگه داشتن رکوردهای ساده، علاقه مند کردن دانش‌آموزان، نشان دادن اطلاعات پیچیده، ارزیابی یادگیری و آماده سازی آنان ایجاد کرده‌اند.

۱٫ بهبود مدیریت کلاس درس در مدارس هوشمند

کاربرد اسمارت بردها در کلاس‌های مدارس ابتدایی برای مدیریت شروع  کلاس، حضور وغیاب و ثبت تعداد ناهار دانش‌آموزان  رو به افزایش است.

به عنوان مثال، یک معلم کلاس اول هر روز قبل از کلاس، ‌می‌تواند آیکون‌های بزرگی را که نام دانش‌آموزان برروی آن علامت زده شده را بر روی برد نشان دهد. این برد ‌می‌تواند تصاویر گزینه‌های مختلف ناهار روز را نیز نشان دهد. سپس، به جای انتظار برای حضور و غیاب و شمارش ناهار یا چک کردن برروی برد آهنربایی یا نمودار، دانش‌آموزان با استفاده از انگشتان خود بر روی آیکون‌های مختلف رفته و ناهار خود را انتخاب ‌می‌کنند. معلم با چک کردن دانش‌آموزان و برد از تکمیل کار اطمینان یافته و سپس ‌می‌تواند گزارش حضور و غیاب و ناهار را رد کند.

این فرایند همچنین به دانش‌آموزان کوچک تر کمک ‌می‌کند که با پروسۀ لمسی که در استفاده از ابزارهای دیجیتال  Wi-Fi مثل کامپیوترهای نوت‌پد و ابزارهای الکترونیکی  که برخی از مدارس برای اهداف آموزشی از آنها استفاده ‌می‌کنند، آشنا شوند.

۲٫ به حداقل رساندن نیاز به داشتن چشم در پشت سر!

گاهی معلمان به شوخی ‌می‌گویند که چند سال طول ‌می‌کشد تا بتوانند در پشت سر خود چشمی درآورند تا قادر باشند سوء رفتار دانش‌آموزان را در زمانی که خود مشغول نوشتن برروی برد الکترونیکی هستند، تشخیص دهند. وایت بردهای هوشمند، با به حداقل رساندن زمانی که معلمان ناچار برای نوشتن برروی وایت بردها یا تخته سیاه‌های قدیمی باید پشت به کلاس باشند، تحولی درمدیریت کلاس درس ایجاد کرده‌اند. با اتصال یک کامپیوتر و یک دیتا پروژکتور به برد هوشمند، معلم ‌می‌تواند در حالی که رو به کلاس ایستاده، با به اشتراک گذاشتن یک پاورپوینت، درس‌های نرم افزاری و یا وب سایت‌های تعاملی، توجه همۀ دانش آموزان را به یک موضوع خاص جلب کند. این مرحله پیش از این که دانش‌آموزان کار کردن در گروه‌های کوچک و یا مستقل را بر روی همان موضوع شروع کنند، اتفاق ‌می‌افتد.

۳٫ ارائه آموزش علمی ‌و دیجیتال

 در کلاس‌های هوشمند، معلمان نیز ‌می‌توانند با اجازه دادن به دانش‌آموزان برای کار کردن نوبتی با تجهیزات، به  بالا بردن مهارت‌ها و توانایی دانش‌آموزان برای ارائۀ درس در کلاس کمک کنند. می‌توان این عمل را به عنوان معادل عصر دیجیتالِ جلوی تخته سیاه رفتن برای حل یک مسئله درنظر گرفت. استفاده از برد های هوشمند در کلاس درس ممکن است شامل تدریس دروس مختلفی مانند موارد زیر باشد.

• کسرهای کلاس چهارم را ‌می‌توان با مشاهده حرکت مجازی تصاویر مکعب، نمودار پای و غیره، بسیار قابل فهم‌تر کرد.

 • تدریس تاریخ و جنگ‌های داخلی برای دانش‌آموزان مدارس متوسطه با ارائۀ یک تور داستانی مجازی از راه آهن زیرزمینی که در آن دانش آموزان ‌می‌توانند انتخاب کرده و نتیجه تصمیم گیری خود را ببینند، بسیار دلنشین تر و ملموس تر خواهد بود.

• کالبد شکافی مجازی یک قورباغه در زیست شناسی دبیرستان.

۴٫ حرکت تخته های هوشمند به سمت کلاس های درس مهد کودک

دامنۀ توجه بچه‌های کوچک بسیار کم بوده و اگر آموزش شامل حرکت بوده و در آن کارهایی چون بلند شدن برای پاسخ دادن به یک سوال و یا نشان دادن چگونگی استفاده از یک ابزار گنجانده شود، پاسخ بسیار بهتری خواهد داد.

مجله استرالیایی آموزش علوم ذکر کرده که بچه های مهد کودک، از لمس کردن بردهای هوشمند برای پاسخ دادن به سوالات و شرکت در درس  لذت ‌می‌برند. آنها همچنین به تصاویر گرافیکی رنگارنگی که دیدن آنان برای یک گروه بزرگ بر روی صفحه نمایش بزرگ آسان تر است، خیلی خوب پاسخ ‌می‌دهند.

 دانش‌آموزان مهد کودک ‌می‌توانند با استفاده از قلم‌های الکترونیکی برای دایره کشیدن دور آیتم ها و یا حرکت دادن اشیاء مجازی با انگشتان خود، آیتم ها را در بردهای هوشمند مرتب سازی کنند تا چیزهایی را که در مورد یک موضوع خاص ‌می‌دانند، نشان دهند. به عنوان مثال ممکن است از آنها خواسته شود تا اشیایی را که به برق نیاز دارند از بقیه اشیا جدا کنند.

۵٫ اینجا کلیک کنید تا نشان دهید چه ‌می‌دانید

در سطح کلاس ابتدایی و بالاتر، معلمان ممکن است با گرفتن تست‌های چند گزینه ای با کمک بردهای هوشمند، از دانش‌آموزان  بخواهند که دانش خود را نشان دهند. آنها همچنین ‌می‌توانند به منظور بررسی آموزش خود، آزمون‌های تعاملی را قبل از آزمون نهایی در زمانی نزدیک به پایان یک واحد آموزشی، برگزار کنند.

۶٫ هوشیار کردن دانش‌آموزان با استفاده از تکنولوژی‌های هوشمند

هدف یک وایت برد هوشمند این نیست که یادگیری به روش کتاب‌های سنتی، دست بالا بردن برای پاسخ دادن به سوال و یا تست‌های کاغذی را از دانش آموزان دور کند. بلکه این بردها به این منظور طراحی شده اند تا با اضافه کردن تنوع به آموزش، حرکت دادن دانش‌آموزان و ارائه شیوه‌های جدیدی برای پاسخ به سوالات، دانش‌آموزان را بیدار و هوشیار کنند.

به خصوص در کلاس‌هایی که فقط یک کامپیوتر دارند، برد های هوشمند انتخاب مناسبی هستند، چرا که آنها به سرعت یک تصویر بزرگ را ارائه ‌می‌کنند. این بردها با اتصال به کامپیوتر و پروژکتور، امکان دسترسی تمام گروه به وب سایت‌های آموزشی، نرم افزارهای قدرتمند ارزیابی و مطالبی که معلم متناسب با نیازهای کلاس آماده کرده است را فراهم می‌کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *