مدرسه هوشمند چیست ؟

مدرسه هوشمند

تعریف مدرسه هوشمند

تعاریف متفاوتی در مورد هوشمند سازی مدارس ارائه شده است اما به زبان ساده به مدارسی که کلیه امور آموزشی و اداری را مبتنی بر فناوری اطلاعات یا فناوری های نوین انجام داده باشند هوشمند گفته می شود.
هوشمند سازی مدارس بحث کاملا جدایی از هوشمند سازی ساختمان و منازل می باشد. با توجه به اینکه حدود ۷ سال از هوشمند سازی مدارس می گذرذ این موضوع برای مسئولین و مردم کاملا روشن نشده است. در این مقاله می خواهیم به مباحث و مولفه های مهم در زمینه هوشمند سازی مدارس بپردازیم.

تدریس

در بحث هوشمند سازی مدارس یکی از فرآیند های مهم و تاثیر گذار  روش تدریس است. فناوری اطلاعات روش تدریس جدیدی را ارائه می دهد با توجه به اینکه روش های یادگیری افراد متفاوت است به همین منظور باید انواع روش های نوین یادگیری و تدریس در کلاس درس اجرا شود.
بعنوان مثال فرآیند یادگیری معکوس که در ۱۰ سال اخیر در دنیا مطرح شده است، در یادگیری معکوس معلم به جای اینکه در کلاس درس شروع به تدریس کند و زمان زیادی از کلاس را بگیرد  از قبل فیلم آموزشی را در اختیار دانش آموزان قرار می دهد و دانش آموز روز قبل به جای حل تمرین فیلم آموزشی را تماشا می کند و به کارهای آموزشی می پردازد.

 آزمون گیری و ارزشیابی

مبحث بعدی در خصوص آزمون گیری و ارزشیابی می باشد که هم برای دانش آموز باعث اضطراب و استرس و در بسیاری از مواقع آموزگار امکان برگزاری آزمون را ندارد اما در فناوری های نوین آموزشی معلم هر زمان که اراده کند می تواند از طریق بانک سوالاتی که از قبل طراحی شده است آزمون را برگزار می کند و در همان لحظه دانش آموز می تواند سوالات را جواب دهد و در همان لحظه هم  می تواند نمره خود را دریافت کند همچنین دانش آموز در منزل هم می تواند بارها و بارها این ارزشیابی را تکرار کند که این امر باعث تعمیق یادگیری می شود.

تولید محتوا

بحث بعدی در خصوص محتوا ارائه شده است، درست است که مرجع آموزش کتاب است اما آیا کتاب تمام محتوا مورد نیاز دانش آموزان را دارد؟ قطعا اینطور نیست، بنابراین معلم باید از منابع دیگر در امر آموزش استفاده کند. در این روش محتوا الکترونیکی بیشماری طراحی شده است.

تجهیزات مورد نیاز در هوشمند سازی مدارس

بحث آخر ابزارهایی است که در کلاس درس استفاده می شود به غیر از تجهیزات و زیر ساخت اولیه استفاده شده در مدارس و کلاس های درس نیاز است. تجهیزات دیگری از قبیل ویدئو پروژکتور، برد هوشمند، گجت های هوشمند و… در کلاس های درس مورد نیاز است که خوشبختانه در برخی از مدارس کشور ما از این تجهیزات پیشرفته استفاده می شود.

مدرسه هوشمند

مولفه های مدرسه هوشمند

طرح هوشمند سازی مدارس دارای مولفه های است که باید به آن ها پرداخته شود:

مولفه اول: زیر ساخت همان تجهیزاتی که مورد نیاز است. یکسری تجهیزات اولیه وجود دارد که در مقاطع بالاتری این تجهیزات پیشرفته تر شده و حتی دانش آموزان و والدین را هم در استفاده از این تجهیزات درگیر می کند.

مولفه دوم: محیط یادگیری، محیطی که باید کلاس آماده شود و دانش آموز و معلم را درگیر کرده است  و محیطی است که معلم  و دانش آموز با هم در تعامل هستند.

مولفه سوم: نیروی انسانی، تا اواخر سال ۹۴ فقط ۰٫۷ درصد معلمان دوره آموزش هوشمند را گدرانده بودند که در سال های بعدی از طریق آموزش مجازی به معلمان آموزش های لازم داده شد.

مولفه چهارم: ایجاد شبکه آموزش ملی، دولت با ارائه طرح هوشمند سازی مدارس به دنبال این است که تمامی مدارس از طریق شبکه هوشمند آموزش ملی  را بوجود بیاورند. این امر به عهده وزارت ارتباطات است که ۶۰ درصد پیشرفت داشته است.

مولفه پنجم: مدیریت یکپارچه مدارس، به این معنی که سامانه ای باشد که همه مدارس بتوانند از طریق آن مدیریت شوند که در سطح مدرسه توسط مدیر در سطح منطقه توسط ریاست منطقه  که تا سطح استان و وزارت خانه  توسط افراد مسئول مدیریت می شوند. که حدود ۲۰ هزار مدارس در این سامانه قرار گرفتند که حدود ۱۸ درصد می باشد.

در حدوذ ۱۳ هزار کلاس درس حداقل تجهیزات هوشمند سازی مدارس نصب شده اند. در سال ۹۱ که آغاز دوره هوشمند سازی مدارس کشور  لقب گرفته شده است قرا بود طی یک برنامه ۵ ساله این فرآیند تکمیل شود اما با توجه به مشکلاتی که وجود داشت اختلالاتی در اجرای این برنامه به وجود آمد. با توجه به رشد فناوری در مدارس ۵ سال دیگر راهم برای تکمیل این برنامه در نظر گرفته اند.

در برنامه ای که در سال ۹۱ ارائه شد ۵ سطح برای هوشمند سازی مدارس در نظر گرفته شده است:

  • نیمه الکترونیک
  • الکترونیک
  • نیمه هوشمند
  • هوشمند
  • هوشمند پیشرفته

که در طرحی که در سال ۹۶ ارائه شد این ۵ سطح به ۳ سطح کاهش پیدا کرد که تا اواخر سال ۹۶ حدود ۲۵ درصد این ۵ سطح رشد داشتند.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *