مزایای استفاده از وایت برد هوشمند در کلاس

وایت برد هوشمند

وایت برد هوشمند چیست؟

وایت برد هوشمند از طریق ساده کردن فرایند های یادگیری موجب پیشرفت قابل توجهی در بخش آموزش شده است. این تکنولوژی در تمام سطوح یادگیری از پیش دبستانی گرفته تا دبیرستان و مؤسسه های آموزش عالی کاربرد دارد. با وجودیکه این تکنولوژی بیش از دو دهه است که مورد استفاده قرار گرفته، اما کاربرد آن در چند سال اخیر به طور تصاعدی افزایش یافته است. یک وایت برد تعاملی می تواند به شکل یک کامپیوتر لمسی مستقل یا یک دستگاه قابل اتصال به تاچ پد که برای کنترل کامپیوترهای دیگر از یک پروژکتور مورد استفاده قرار می گیرد؛ به کار رود. مزایای استفاده از وایت بردهای تعاملی در کلاس درس تاثیر بسیار مثبتی روی معلم و دانش آموز دارد. در ادامه این مطلب، برخی از مزایای استفاده از وایت برد هوشمند را در محیط های آموزشی مطرح خواهیم کرد.

اصلی ترین مزایای وایت برد هوشمند در کلاس درس عبارتند از :

  •  سازماندهی دروس را برای معلم ساده تر می کند
    با برد هوشمند، معلم می تواند به راحتی دروسی که باید آموزش داده شود را برنامه ریزی و سازماندهی کند. او می تواند تکالیف آموزشی خاصی مثل نامگذاری بخشهایی از یک تصویر یا هماهنگ کردن کلمات با معانی مرتبطشان را برنامه ریزی کند. اینجاست که مزایای استفاده از وایت بردهای تعاملی در پیش دبستانی خود را نشان می دهد. دانش آموزان می توانند یاد بگیرند چطور تکالیف مربوط به نامگذاری کردن را کاملا با توجه به تصاویری که پیش روی آنها نمایش داده می شود؛ انجام دهند. از طرف دیگر معلم نیز زمان مناسبی را در اختیار دارد تا بتواند آنچه را که طبق برنامه درسی باید آموزش دهد به دانش آموزان ارائه دهد.
  •  فرایند یادگیری را مفرح می کند
    روزهای استفاده از تخته های گچی و تخته پاک کن ها یا تخته های وایت برد ساده با ماژیک های آن ها خیلی وقت است که گذشته است. امروزه، معلمان در مؤسسات آموزشی از وایت برد هوشمند به اشتراک گذاشته شده اند؛ دروس را تدریس می کنند. با وجود چنین تکنولوژی در کلاس درس، هر دانش آموز نسبت به اینکه چطور آن وایت برد کار می کند؛ کنجکاو می شود و به این ترتیب دانش آموز ترغیب می شود که در فرایند یادگیری با استفاده از تخته هوشمند مشارکت کند. تصاویر، ویدئوها یا پرزنتیشن ها از طریق قابلیت اتصال به کامپیوتر به صورت FULL HD نمایش داده می شوند. دانش آموزان در چنین محیط های آموزشی، دروس را مفرح تر یاد می گیرند و اکثر آن ها علاقه ای به غیبت کردن یا از دست دادن کلاس هایشان ندارند.

برد هوشمند

  • افزایش سطح مشارکت بین معلم و دانش آموز
    معلم می تواند به جای سخنرانی یکطرفه و حوصله سربر از وایت برد تعاملی برای مشارکت هر نوع دانش آموز در کلاس استفاده کند. تفاوتی ندارد که آموزش در خصوص لغات، تلفظ یا توضیح در مورد یک تحقیق باشد. دانش آموزان با مشاهده تصاویر، متن، ویدئوها یا گوش دادن به فایل های صوتی می توانند بهتر در کلاس مشارکت کند. به عنوان مثال معلم می تواند یک فایل صوتی را برای آموزش تلفظ کلمه ای که روی برد نشان داده شده؛ پخش کند. دانش آموزان نیز شانس تلفظ مجدد کلمه را خواهند داشت تا مطمئن شوندکه  آن را فرا گرفته اند. استفاده از ویدئوها در آموزش نیز می تواند دانش آموزان را تشویق کند که فراتر از محیط های بسته داخل کلاس فکر کنند و به این ترتیب خلاقیت و دیدگاه های نوآورانه در یادگیری شکل می گیرد که می تواند سهم مشارکت دانش آموز را برای مطرح کردن ایده هایش در کلاس درس بیشتر کند. در طولانی مدت، دروس با سرزندگی بیشتر، خلاقانه تر و با مشارکت بیشتر تدریس می شود.
  • دوره کردن یا مرور کردن دروس ساده تر می شود
    یکی از مهم ترین مزایای استفاده از وایت برد های تعاملی در کلاس این است که به دانش آموزان اجازه می دهد دروس را ذخیره کنند و هر زمان دیگری بتوانند آن ها را مرور یا مجددا پخش کنند. ویژگی های وایت برد هوشمند iboard معلم را قادر می سازد تا متن، فایل های صوتی و ویدئوها را هر زمانی با دانش آموزان به اشتراک بگذارند. دانش آموزان نیز می توانند دروس را به طور کامل ذخیره کنند و آن ها را با دوستانشان که نتوانسته اند در کلاس حاضر شوند به اشتراک بگذارند. دروس ذخیره شده نیز منبع بسیار مطمئنی برای مرور است که فهم و دوره کردن نکات اصلی درس را بسیار راحت تر می کند. در نتیجه یادگیری با درک سریعتر و بهتری انجام خواهد گرفت و کارایی کلاس درس ارتقا خواهد یافت.
  • دانش آموزانی که ناتوانایی های مختلفی دارند می توانند یادگیری بهتری داشته باشند
    هر دانش آموز به روش متفاوتی از کلاس بهره می برد. برخی از دانش آموزان، شنوندگان خوبی هستند (یعنی می توانند از طریق شنیدن بهتر یاد بگیرند)، برخی دیگر یادگیرنده های دیداری هستند؛ پس نشان دادن متن، عکس، ویدئو و فایل های صوتی حین تدریس موجب می شود هر دانش آموز با هر نوع ناتوانی از درس بهره ببرد.
    مزیت دیگر استفاده از وایت بردهای تعاملی در کلاس درس این است که به دانش آموزانی که دچار مشکل شنوایی هستند کمک می کند که از طریق تدریس دیداری آموزش ببیند. همچنین دانش آموزانی که قادر به دیدن نیستند می توانند تحت آموزش های خاص و کامل شنیداری در مورد یک موضوع قرار بگیرند. بنابراین با استفاده از وایت برد های تعاملی کاملا امکان مطابقت با نیازهای هر دانش آموز حین آموزش وجود دارد.
  •  صرفه جویی در هزینه های تدریس
    مدارس دولتی یا خصوصی، هزینه های گزافی را برای خرید گچ، تخته پاک کن ، مارکرها یا حتی چاپ تصاویری که حین درس مورد استفاده قرار می گیرد؛ می پردازند. اما با استفاده از وایت برد  هوشمند؛ نیازی به هیچکدام از این ابزارهای تنش زا نیست. همه چیز در یک صفحه نمایش LCD یا از طریق کانالی که بتوان محتواهای مشابه را روی کامپیوترهای مختلف نمایش داد؛ نشان داده می شود. هرکسی می تواند به کامپیوتر اصلی (معمولا کامپیوتر معلم) متصل شود و از دروس تعاملی لذت ببرد. بیشتر کلاس های مدرن قابلیت اتصال به وای فای را دارند پس نیازی نیست که نگران اتصال به اینترنت باشید. دیگر نیازی نیست که دانش آموزان حین تدریس از سخنان معلم نوت بردارند چون کل روند تدریس را می توانند ذخیره کنند و بعدا آن ها را مرور یا دوره کنند. تکالیف کلاسی و لیست عملکرد دانش آموزان می تواند روی وایت برد برای هر نفر نمایش داده شود که موجب راحت تر شدن ارزیابی دانش آموز و نمره دادن به آن ها می شود. در طولانی مدت، مدارس می توانند در عین ارتقای محیط یادگیری خود؛ صرفه جویی قابل توجهی در هزینه ها داشته باشند. از طرف دیگر، دانش آموزان زمان کمتری را صرف نوشتن مطالب می کنند و می توانند از تدریس و سخنان معلم بهره بیشتری ببرند.

وایت برد هوشمند

جمع بندی

مزایای وایت برد هوشمند در کلاس بسیار زیاد است به طوریکه هیچ موسسه آموزشی نمی تواند آن را نادیده بگیرد: علاوه بر ایجاد راحتی و انعطاف پذیری بیشتر حین آموزش، استفاده از وایت بردهای تعاملی موجب افزایش مشارکت معلم – دانش آموز و ارتقای عملکرد آنها در بلند مدت می شود. استفاده از این تکنولوژی می تواند برای هر مدرسه یا موسسه آموزشی مناسب باشد چون مسیرهایی را به روی آن ها می گشاید که در گذشته برایشان چالش برانگیز بود.

با اینکه خرید وایت برد تعاملی و ابزار مرتبط با آن ممکن است برای مدرسه یا مؤسسه هزینه بر باشد؛ اما مزایای آن در طولانی مدت بسیار بیشتر از هزینه اولیه آن است. این تخته های هوشمند نه تنها یادگیری را تشویق می کنند بلکه با استفاده از آن می توان مطالب فرا گرفته شده را ذخیره کرد و کارایی آموزش و یادگیری را ارتقا بخشید.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *