کاربرد وایت برد تعاملی در آموزش

وایت برد تعاملی

 وایت برد تعاملی که به نام برد هوشمند نیز مشهورند را می توان به عنوان ابزار تعاملی که به تصاویر کامپیوتری اجازه می‌دهند که با دقت بالا با کمک ویدئو پروژکتور روی صفحه نمایش مشاهده شوند؛ تعریف کرد. آموزگار یا کاربر می تواند آنچه که روی برد هوشمند نمایش داده میشود را توسط موس، نشانگر، خودکار یا حتی انگشتان دست تغییر دهد و این کار دقیقاً روی خود اسکرین انجام می گیرد. به عنوان مثال روی صفحه نمایش می توان روی آیتم ها کلیک کرد،آن ها را کشید، کپی کرد یا حتی با دست خط روی آن ها متن نوشت. دست خط ها نیز پیش از ذخیره شدن به راحتی به متون نوشتاری تبدیل می شوند. وایت برد تعاملی را معمولاً به دیوار آویزان می‌کنند و یا روی پایه ای روی زمین قرار می دهند. از بردهای هوشمند می‌توان در محل کار یا کلاس های درس در سطوح مختلف آموزشی استفاده کرد.

در چند سال گذشته، سیستم آموزشی با تغییرات قابل توجهی مواجه شده است به طوری که دیگر خبری از کتاب های نوشتاری و دفتر مشق های سنگین نیست بلکه آن ها به ای بوک های کم حجم تبدیل شده یا با وسایلی مانند تبلت ها و آیپدها جایگزین شده اند.

امروزه استفاده بسیار زیادی از وایت ‌برد تعاملی در بخش آموزش می شود.

اصلی ترین روش های استفاده از وایت برد تعاملی در تدریس عبارتند از:

  • نمایش تصاویر و ویدیو ها

با وایت برد تعاملی در کلاس درس می توان از تصاویر و ویدیو های پویا برای ارتقاء محتوای پرزنتیشن استفاده کرد. این روش با توسعه رسانه های پویا مانند تصاویر به دست آمده از اینترنت که از فایل های مایکروسافت ورد استخراج شده اند یا گراف هایی که به صورت نمودار کشیده شده اند؛ تاثیر بسیار زیادی روی یادگیری دانش آموزان دارد و موجب می شود معلم و دانش آموز هر دو به اهداف آموزشی خود دست پیدا کنند. دراصل وایت برد های تعاملی برای نمایش رسانه های صوتی، تصویری و نوشتاری مورد استفاده قرار می گیرند تا دانش آموزان را بیشتر از تخته سیاه های معمولی یا اسکرین پروژکتورهای معمولی مورد استفاده همراه با وایت بردها، درگیر درس کنند.

  • ذخیره دروس

یکی از کاربردهای وایت برد تعاملی در آموزش، ذخیره دروس است. برد هوشمند به کاربران اجازه می‌دهند تا یادداشت بردارند یا پرزنتیشن را ذخیره کنند. دانش آموزان می‌توانند از این خصوصیت برای ذخیره سازی یادداشت های خود و فعالیت های کلاسی بهره ببرند. آموزگاران نیز می توانند دانش آموزان را تشویق کنند از جای خود بلند شده و فعالیت های مختلفی مانند حل مسائل از طریق وایت برد تعاملی را انجام دهند و سپس راه حل ها را ذخیره کرده تا بتوانند دوباره به آن رجوع کنند. بعلاوه معلم می تواند کارهای ذخیره شده را بعد از پرینت گرفتن میان دانش‌آموزان توزیع کند. چندین نرم افزار وایت ‌برد تعاملی به عنوان ابزار ذخیره سازی روی اسکرین وجود دارد که با استفاده از آنها دانش آموزان می ‌توانند از صفحه نمایش عکس گرفته و آن را هر زمان که لازم باشد برای مرور دروس قبلی به دانش آموزان دیگر نشان دهند.

  • منابع

استفاده از وایت برد هوشمند در کلاس گسترش بسیاری پیدا کرده چون فایل های بسیاری در اینترنت وجود دارد که می توان توسط معلمان و مدرسان برای ارائه دروس پویا مورد استفاده قرار گیرد. استفاده از چنین منابع گسترده ای در آموزش بسیار مفید است چون موجب صرفه جویی در زمان و بهبود نتایج یادگیری می شود.

بردهای هوشمند

 

  • سبک های یادگیری

در میان بالاترین کاربردهای وایت برد تعاملی در آموزش ارائه سبک های یادگیری مختلف بسیار مهم است. به عنوان مثال به علت وجود ابزارهای ذخیره سازی از یک نوع سبک های یادگیری برای یادگیرندگان شنیداری می توان استفاده کرد و یا می توان برد هوشمند را به صورت لمسی برای تغییر دادن مطالب توسط یادگیرندگان دیداری به کار برد تا بتوانند هر آنچه را که در کلاس اتفاق افتاده دنبال کنند. آسان شدن سبک های یادگیری مختلف یکی از روش های قابل توجه استفاده از وایت برد تعاملی در آموزش است.

  • دسترسی به اینترنت

استفاده از وایت برد های تعاملی در کلاس، دسترسی سریع به تمام محتواهایی که در اینترنت وجود دارد را فراهم می آورد. این دسترسی به این علت که هر سوالی که مطرح شود را می توان فورا از طریق سرچ در گوگل که به راحتی در دسترس است به صورت صوتی، ویدئوی یا با تصاویر پاسخ داد از اهمیت بالایی برخوردار است.

  • قابلیت تعامل

استفاده از وایت‌برد تعاملی در کلاس به دانش‌آموزان اجازه می‌دهد تا به طور فعال به مطالب دسترسی داشته باشند و در آن ها مشارکت کنند و بازخورد فوری در مورد پروژه های مطرح شده و یادگیری مطالب آموزشی داشته باشند. به این ترتیب یک دانش آموز می تواند پشت کامپیوتر بنشیند و با دانش آموز دیگری از طریق وایت‌برد تعاملی به یادگیری و تحلیل درس بپردازد. از طرفی کل کلاس نیز می توانند ایده ها و پیشنهادات خود را مطرح کرده و به اشتراک بگذارند. به این ترتیب، آموزش تعاملی نیز ارتقا خواهد یافت.

  • ذخیره و نگهداری

یکی از کاربردهای وایت برد های تعاملی در آموزش این است که معمولاً توانایی ذخیره سازی دروس مطالب نوشتاری و مباحث در آن وجود دارد. چنین امکانی به راحتی در وایت برد تعاملی iboard فراهم است. ذخیره سازی مفاهیم و ایده هایی که در دروس قبلی مطرح شده به این معنی است که دانش‌آموزان به راحتی می‌توانند به محتواها دسترسی داشته باشند تا دانش خود را به روز کنند. به علاوه دانش آموزانی که در کلاس غایب بودند می ‌توانند فرصتی برای دریافت مطالب و مرور آن ها از طریق وایت ‌برد تعاملی داشته باشند.

  • بازی ها

بازی یکی از روش هایی است که می توان از برد هوشمند در کلاس استفاده کرد. آموزش از طریق بازی مانند چیدن متون به هم ریخته یا کشیدن و مچ کردن تصاویر با متون از طریق وایت ‌بردالکترونیکی امکان پذیر است. این روش برای آموزش کودکان بسیار مفید است. بازی ها می توانند با تنوع زیادی توسط معلم طراحی شوند و تاثیر مستقیمی روی یادگیری دانش آموزان داشته باشند.

  • تعامل گروهی

وایت برد تعاملی در کلاس برای اهداف مشارکت و مباحثه گروهی بسیار مفید است. فاکتور تعاملی یک ابزار توانمند برای افزایش خلاقیت است. چون مطالبی که روی اسکرین نمایش داده می شود را می‌توان به متون نوشتاری تبدیل کرده و برای اشتراک گذاری یا کاربردهای بعدی ذخیره کرد. این روش در آموزش های گروهی زمانی که یک گروه کوچک روی یک مطلب کار می کنند؛ بسیار مهم است. چون دانش آموزان می توانند روی برد تعاملی در جاهای مختلفی ایده ‌های خود را بنویسند و سپس نتیجه نهایی را ذخیره کرده و از طریق ایمیل یا شبکه‌های دیگر به اشتراک بگذارند.

جمع بندی

وایت برد تعاملی در کلاس موجب صرفه جویی در هزینه ها می شود چون این تکنولوژی نشان می دهد که چطور یک کامپیوتر می تواند سبک های یادگیری مناسب را برای کل کلاس ارائه دهد. این روش همچنین در مقایسه با تجهیز کردن هر دانش آموز به یک لپ تاپ یا حتی ایجاد یک اتاق IT برای کل کلاس هزینه کمتری دارد. انعطاف پذیری آن در تدریس مشخص می کند که چرا در بیشتر مدارس و دانشگاهها در سراسر جهان استفاده از آن گسترش پیدا کرده است تمام مطالبی که در بالا مطرح شد نشان می دهد که چطور می توان از وایت برد تعاملی برای آموزش در کلاس درس استفاده کرد.

منبع: وبسایت شرکت مهندسی نوآوران تحقیق

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *