تعریفی متفاوت از بردهای هوشمند

چرا باید در کلاس از تخته هوشمند استفاده کرد؟

معلمان سراسر دنیا  به توانایی این تکنولوژی در کلاس، پی برده اند. این تکنولوژی به یادگیری بیشتر دانش آموزانشان در مدت زمان کمتر، کمک می کند. طبق تجربه ی نویسنده، این فن آوری کمک  می کند تا  دانش آموزانی که علاقه شان را به یادگیری از دست داده اند دوباره به آن علاقه مند شوند. این بردهای هوشمند باعث می شوند تا دانش آموزان خجالتی، اعتماد به نفس پیدا کنند و معلمان برای یادگیری و حتی اثربخشی بیشتر در کارشان ترغیب شوند. بردهای هوشمند، یکی از تکنولوژی های بسیار زیادی است که تحولی اساسی در کلاس های درس ایجاد می کنند. مدارس ابتدایی و متوسطه سراسر دنیا شاهد منافع آن در کلاس های درس می باشند.

هدف این مقاله، کمک به درک بیشتر این است که: ” این تکنولوژی چیست؟ ” و ” چه چیزهایی را قبل از خرید آنها برای مدارس، باید مورد توجه قرار داد؟ “

تخته (برد) هوشمند چیست؟

اکثر افراد به داشتن اطلاعات بیشتر درباره بردهای هوشمند علاقه دارند. چطور کار می کنند؟ چه کاری انجام می دهند؟ اگر در حضور ۳۰ دانش آموز بی صبر وحوصله دچار مشکل شوند، چه اتفاقی می افتد؟

بعضی از مطالعات حتی پیشنهاد می کنند که به منظور استفاده ی بهینه از تخته های هوشمند، باید درباره ابعاد فنی وسیله ی مورد استفاده، اطلاعات زیادی را کسب نمود که این امر می تواند باعث معطلی معلمان شود و نویسنده اظهار می کند که علت این اتفاق را می داند. اگرچه او تایید می کند که درک روش کار وسایل بسیار مهم است اما مخالف این عقیده است که باید در زمینه این نوع بردها، کابری ماهر بود. البته، برای شروع به کمی اطلاعات اساسی، نیاز است. به هرحال نصب این بردها و دانستن ابعاد فنی خیلی ظریف این تکنولوژی، وظیفه ی کاربر نیست. چیزی که بسیار مهم است، دانستن چگونگی استفاده از این برد در کلاس درس است. اما اگر فردی به فکر خرید این برد ها است و به دانستن  تفاوت ها، شباهت ها، منافع و مشکلاتشان به اندازه ی درک مختصری از اطلاعات اساسی این تکنولوژی مشتاق است، این مقاله به او کمک خواهد کرد.

این فقط یک ماوس است

هنگامی که فردی پشت رایانه می نشیند و می خواهد که اشاره گر را کنترل کند، احتمالا از موس استفاده می کند، وسیله ای ارتباطی بین انسان و رایانه که برای فعالسازی آیکون ها و دیگر خصیصه های نرم افزار اجرایی روی سیستم، طراحی شده است. برد هوشمند، دقیقا شبیه موس است. این برد، صرفا موس خیلی بزرگی است که امکان کنترل رایانه را با استفاده از تصویر بزرگ نمایش داده شده از جلوی کلاس فراهم می کند. تخته هوشمند، خودش یک رایانه نیست و اثری از CD ROM روی آن وجود ندارد و کاملا متکی به داشتن یک رایانه یا لپ تاپ و یا یک دیتا پروژکتور برای کار کردن با آن  است  و به این معناست که هرآنچه معمولا از طریق رایانه راه اندازی می شود، با این برد هم می تواند کار کند. همه ی نرم افزار هایی که به راحتی از پشت میزکار اجرا می شوند، حالا از جلوی کلاس قابل اجرا می باشند. دکمه سمت چپ موس، مانند انگشت یا خودکار فرد است.

تمام چیزهایی که در آغاز استفاده ی برد هوشمند لازم است، تنظیم و جهت یابی آن در هنگامی است که تمام سیم ها متصل شده اند که شامل اجرای برنامه ی کوچکی است که همراه این نرم افزار توسط تولیدکنندگان در اختیار فرد قرار می گیرد. این برنامه امکان کارکردن رایانه، برد و دیتا پروژکتور را با یکدیگر فراهم می کند. با فشردن یا کلیک کردن روی هر کدام از مکان نماهای ظاهر شده، به رایانه و سپس به برد، مکان دقیق تصویر مورد نظر بیان می شود و اطمینان می دهد که در هنگام دوبار کلیک کردن روی آیکنی، رایانه تشخیص می دهد که چه کاری انجام می دهد و برنامه ی کاربردی درست را باز می کند. اگر مکان نما ( پیکان کوچک) در محلی، خیلی دورتر از محل مورد اشاره ی فرد ظاهر شود، احتمالا تخته ی هوشمند، نیاز به تنظیم و جهت یابی دارد.

اینکه چند بار باید این روند تکرار شود به نوع راه اندازی (نصب) این دستگاه در کلاس بستگی دارد. اگر از نصب دائمی با یک دیتا پروژکتور جداگانه روی سقف یا دیوار استفاده می شود، بهتر است که این کنترل روزی یک بار فقط برای اطمینان از مکان درست دستگاه انجام شود. اگرچه طبق تجربیات نویسنده، وجود کلاسی با دانش آموزان پر تحرکی در طبقه ی فوقانی این کلاس، باعث می شود که گاهی پروژکتور با حرکت های آنها روی سقف تکان بخورد و برد هوشمند دوباره نیاز به تنظیم و جهت یابی داشته باشد. به همین دلیل نویسنده طبقه ی بالا را ترجیح می دهد!

دیگر اینکه، تخته هایی که از پروژکتورهایی با پرتاب کوتاه و یا فوق العاده کوتاه استفاده می کنند، این نیاز را به مراتب کاهش می دهند. پروژکتور، مسئولیت تصویر و دستگاه رابط را بر عهده دارد به این معنا که باید آن را، نه با فضا بلکه با رایانه تنظیم کند. تا زمانی که از چنین دستگاهی استفاده می شود، لازم است که تنها یک بار آن را تنظیم کرد حتی اگر اطراف اتاق حرکت داده شود. همچنین مدل هایی از بردها وجود دارد که دارای سیستم تنظیم خودکار هستند و نیاز به تنظیم در مراحل بعدی را کاهش می دهند.

برای تمامی این دستگاه ها، تنها زمانی که ممکن است دستگاه نیاز به تنظیم داشته باشد، هنگام تعویض یک رایانه با رایانه دیگری است. به خاطر داشته باشید که پروسه ی تنظیم کردن، امکان درک مکان تصویر و ارتباط با رایانه را برای بردی هوشمند فراهم می کند. در این هنگام، فرد در حال استفاده از چیزی شبیه یک موس بزرگ است. هنگام تعویض رایانه باید دوباره این پروسه را به منظور کارکرد دقیق برد به انجام رساند.

قلم یا انگشت؟

تا چندی پیش به نظر می رسید که این سوال ” آیا می خواهید که از انگشت یا از قلم استفاده کنید؟ ” خیلی مهمتر از چگونگی عملکرد بردهای هوشمند بود. آیا شما مایلید که دانش آموزانتان با انگشت تخته را لمس کنند یا با قلم؟ در جواب این سوال اغلب این عبارت گفته می شد که ” هر کسی را بهر کاری ساخته اند” که همه ی اینها واقعا به انتخاب مدرسه و سن دانش آموزان کلاس بستگی دارد. به نظر می رسد که با محبوبیت I Pad ها و دستگاه های خازنی ، کاربران  می خواهند که حرکت دست (ایما و اشاره)، به تکنولوژی این برد ها اضافه شود. به نظر می رسد که چنین سخت افزاری، برای برندهای بزرگ و مهم در حال فراهم شدن است. اگرچه اختلاف نظرهای دیگری نیز وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.

  • تخته های هوشمند دستاوردی آنالوگی بودند که از طریق یک روند مقاومتی، بین دو سطح کار می کرد. این برد دارای لایه هایی است که بین آنها شکافی وجو دارد. هنگام لمس تخته با انگشت یا قلم، پیغامی مبنی بر برقراری ارتباط بین برد و رایانه ارسال می شود. اگرچه در سال ۲۰۱۲، آنها تکنولوژی کاملا جدیدی را با نام DViT ( لمس تصویر دیجیتال) ابداع کردند. دوربین های کوچکی در گوشه های این وایت برد نصب شده است و با کمک نرم افزار پیچیده ای، موقعیت هر وسیله ای که برای استفاده انتخاب می شود را  محاسبه می کند مهم نیست که  انگشت، قلم و یا هر وسیله ی دیگری باشد. در ۸۰۰ سری ابتدایی، بردهای هوشمند این توانایی را هم دارند که به صورت خودکار قصد انجام عملی با حرکت دست را شناسایی کنند. سطح بزرگتری از کف دست به صورت خودکار تخته پاک کن را فعال می کند ، سطح کوچک مانند کلیک چپ و در مانند وسیله ای برای ترسیم عمل می کند. همچنین از قابلیت های خازنی کاملی می توان استفاده کرد که از این به بعد با ویندوز ۷ سازگاری دارد.
  •  تخته های دیگری چون Onfinity، Hitachi Star و Mimio از تکنولوژی فرو سرخ استفاده می کنند و در نتیجه می توانند هر سطحی را به یک برد هوشمند تبدیل کنند. برای استفاده از این محصول به قلمی نیاز است که با باتری عمل می کند.
  • امروزه طیفی از دستگاه ها برای تبدیل صفحه تلویزیون های معمولی به سطوح هوشمند طراحی شده اند. این امر با استفاده از وسیله ای انجام می شود که در قابی، خارج از دستگاه نصب شده است و برای کاربران امکان لمس تلویزیون و ارتباط با آن را، با روشی شبیه به تخته های هوشمند فراهم می کند. این وسایل، در آن واحد، می توانند تنها یک کاربر داشته باشند و با انگشتان او کنترل شوند. آنها هیچ گونه ویژگی خازنی ندارند و نیازی به پروژکتور هنگام استفاده از این محصول وجود ندارد. این امر باعث کاهش مقدار فضایی می شود که مورد نیاز و اغلب مورد پسند کاربران، در سالهای اولی است که هیچ پروژکتوری برای استفاده در صفحه نمایشی با وضوح پایین وجود ندارد.
  • برد دیجیتالی شرکت پرومتان ( Promethean) دارای ریزتراشه ای در گوشه ی سمت چپ  بالای آن است. بیشتر بخش ها برای کنترل، به یک قلم بدون باتری نیاز دارند. اگرچه Activ Board 500 جدید، شبیه به سری SMART 800 است و می توان از قلم یا لمس آن، برای کنترل برد استفاده کرد. چنین روشی را می توان برای استفاده از تکنولوژی دوربین به کار برد. ریز تراشه ی داخل بردهای هوشمند شرکت پرومتان، برای ارسال پیام ها بین قلم و رایانه به کاربرده می شود. اگرچه امکان به روزرسانی، این سخت افزار را برای کاربر فراهم می کند، نیاز به انجام عملی که باید برای مدل SMART انجام شود یعنی جایگزینی تمام بخش به منظور به روزرسانی ، وجود ندارد.
  • در آخر اینکه بازار پروژکتورهای تعاملی درحال شکوفایی است. اپسون (Epson ) یکی از اولین شرکت هایی بود که پروژکتوری را تولید کرد که به برد نیاز ندارد. این مدل از پروژکتورها، با استفاده از تکنولوژی دوربین، بیش از پیش در کلاس ها محبوبیت یافته است اما این بار در داخل خود پروژکتور ذخیره می شود. این امر باعث تبدیل هر سطحی به نوع تعاملی آن می شود و مانند پروژکتوری با پرتاب فوق العاده کوتاه با تنظیم خودکار عمل می کند. این مدل ها هم، امروزه با  سیستم چند لمسی (multi-touch ) عمل می کنند.

اطلاعات بیشتری درباره ی این نرم افزار و پشتیبانی

در تمامی محصولات موجود، تمرکز روی نرم افزار فراهم شده از اهمیت بسیاری برخوردار است. بدون تردید، نوت بوک های شرکت اسمارت (SMART) و وایت برد های اکتیو اینسپایر (Activinspire) شرکت پرومتان، در دنیا، سرآمد دیگر محصولات هستند و هر دو بهترین روش برای ایجاد منابع تعاملی می باشند. این نرم افزار و به روزرسانی های بعدی آن اغلب باعث توانایی بیشتر معلمان برای ایجاد منابعی جذاب و سازنده درکلاس هایشان می شود. با وجود اینکه از عمر این برد هوشمند در محیط تدریس، سه یا چهار سال می گذرد، به روزرسانی(update) داخل بسته های نرم افزار که تازه و مهیج نگه داشتن منابع تدریس مانند شکل اولیه اش را تضمین می کند، به بسته های نرم افزاری افزوده می شود.

درواقع، اینکه این نرم افزار با برد هوشمندی کار می کند که با توانایی های کاربر قابل ارتقا است و نشان دهنده ی پیشرفت آن است. هنگامی که مهارت های آموزشی فرد ارتقا می یابد بنابراین از توانایی های نرم افزار برد هوشمند استفاده می کند. تمام معلمان شایسته دوست دارند که روش ها و اسلوب های جدیدی را فراگیرند که آنها را مشتاق و تدریس شان را به روز می کند. شرکت های تولیدکننده ی بردهای هوشمند، با به روزرسانی مداوم نرم افزار آن، بر اساس بازخوردی که از معلمان مصرف کننده ی این برد ا به دست می آورند، بعضی از آنها را مجبور می کند که به سختی با تکنیک های خودشان عمل کنند. این امر به دلیل این است که فرد باید مطمئن شود که این به روزرسانی در طول مدت مصرف بردها ، رایگان است اما  همه ی تولیدکنندگان این کار را انجام نمی دهند.

علاوه بر آن باید پشتیبانی فنی، بودجه و آموزش های ارائه شده با خرید این کالا را مورد توجه قرار داد. به رغم همه چیز، توجه کمتری برای سرمایه گذاری در بردهای هوشمند وجود دارد، اگر این نرم افزار پس از یک سال از آپدیت خارج شود باید برای نسخه ی جدید آن هزینه ای را پرداخت کرد و بودجه مالی اجازه ی این کار را به فرد نمی دهد. هیچ آموزشی به فرد ارائه نمی شود بنابراین فرد حتی نمی داند که چطور از آن استفاده کند و توانایی خرید بیش از یک نسخه ی آن را هم ندارد. در این هنگام است که فرد در معرض خطر استفاده از این دستگاه، صرفاً برای ایجاد انگیزه و تحریک معلمان به انجام فعالیت بیش از دانش آموزان که دستگاه در وهله ی اول برای آنها خریداری شده، قرار می گیرد.

اگر می خواهید که بردها، تاثیری حقیقی بر تدریس و یادگیری داشته باشند، تداوم و ثبات، مهمترین عامل است. تداوم در نوع نرم افزار مورد استفاده، معلمان را قادر به ایجاد و به اشتراک گذاشتن منابعی با همکارانشان می کند که این عمل باعث سرعت بخشیدن به یادگیری هنگام بحث و تبادل تجربیات آنها با یکدیگر می شود. تداوم در روش استفاده از این برد در کلاس باعث می شود که دانش آموزان به سرعت مهارت های مورد نیاز برای احساس اعتماد به نفس در استفاده از این برد در کلاس را بهبود ببخشند. تداوم در روش خریداری این تکنولوژی جدید، این اطمینان را می دهد که به طور خیلی موثری مورد استفاده قرار می گیرد. مثلا تحقیقات نشان داده است که خریدن بردهای هوشمند برای کل یک دپارتمان یا گروه سنی موثرتر از پراکندن آن در همه مکان ها است. با فراهم کردن این بردها برای گروهی از افراد که با یکدیگر روی یک درس مشابه کار می کنند، می توان آنها را به تبادل و توسعه ی منابع ترغیب کرد که این امر باعث سرعت بخشیدن به میزان استفاده از این تکنولوژی ها با حداکثر تاثیر، در آن برنامه ی آموزشی می شود. سپس این تخصص، قابل اشاعه به دیگر دپارتمان ها و گروه های سنی توسط کسانی است که حالا تجربیات خیلی زیادی را برای استفاده از این تکنولوژی ها در کلاسشان دارند البته هنگامی که توانایی مالی برای خرید بیشتر، وجود داشته باشد.

نسخه ی کامل ActivInspire ساخته ی شرکت پرومتان( Promethean)، فقط بر روی بردهای پرومتان ( Promethean) و نوت بوک های اسمارت، تنها با دستگاه مورد تایید شرکت اسمارت قابل استفاده اند بنابراین اگر فرد، ترکیبی از این دو را داشته باشد با ترکیبی از نرم افزارها مواجه خواهد بود. اگرچه امروزه امکان ذخیره ی فایل ها از یک دستگاه و بازکردن آنها در دستگاه دیگر وجود دارد، این امر هنوز دشوار و وقت گیر است. به عقیده ی نویسنده، بهترین کار، فراهم کردن نرم افزاری برای معلمان است که می تواند در هر دستگاهی استفاده شود. با این روش، تکنولوژی، عملی را تحمیل و القا نمی کند. اگر فرد درگیر موقعیتی شود که باید از چندین مارک (برند) از بردها استفاده کند و به نرم افزاری نیاز داشته باشد که در همه ی آنها قابل اجرا باشد، نویسنده Easiteach Next Generation را به او پیشنهاد می کند.

با توجه به تجربیات نویسنده، بردهای هوشمند، توانایی کمک به ایجاد محیط های یادگیری را دارند که برای همه ی فراگیران خیلی خوشایندتر از زمانی است که از این بردها استفاده نمی شود. اینجاست که محیط، یادگیری دیداری، شنیداری و جنبشی را در یک زمان، امکان پذیر می سازد. وقتی این بردها، به خوبی و با تفکر و طرح های دقیق استفاده شوند به معلمان این توانایی را می دهند که قدرت ارائه درس هایی با برنامه ای فشرده تر و پویایی و جذابیتی بیشتر را داشته باشند. آنها به بسیاری از دانش آموزان، که از یادگیری زده شده اند، کمک می کنند تا دوباره به یادگیری علاقمند شوند و معلمان را به خلق منابع پیش آماده، ترغیب کرده و این فرصت را به آنها می دهند که به دقت به بررسی بهترین روش هایی بپردازند که باعث ابداع درس هایی می شود که تمام نیازهای فراگیران را در بر خواهد گرفت. اگر فرد ، تخته های هوشمند را به عنوان  وسیله ی دیگری برای موفقیت خود در نظربگیرد، از روشی برخودار است که تمام فنون عالی آموزشی خود را با هم به کار می برد و درس های بهتری را خلق می کند. آنها شگفت انگیزند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *